God japansk jul på KFC
11 januari, 2010 av Gustaf KjellinJulen är inte en ”riktig” högtid i Japan. Ungefär en procent av befolkningen är kristna, så den egentliga religiösa anledningen till att fira jul saknas. Men med början kring sekelskiftet 1900 så har julen ändå långsamt introducerats i Japan, och idag ”firar” man jul (クリスマス, Kurisumasu), även om detta firande inte riktigt ser ut som här i Sverige. Generellt kan man säga att julafton är en kväll man går på en fin date med sin pojk- eller flickvän, medan nyårsafton (正月, Shogatsu) i stället fyller lite av julens funktion, en traditionellt mycket betydelsefull dag som man firar tillsammans med familjen.
I och med att japaner är så ivriga att adoptera västerländska vanor och traditioner så finns det så klart inslag av jul så som vi känner till den. Man ger varandra presenter och det pyntas i butiker med julgranar och tomtar. På samma sätt som man firar Halloween riktigt hårt så gillar japanerna alla symboler och ritualer kring själva jultemat. Och precis som med det mesta i Japan har självklart businessaspekten haft en mycket viktig pådrivande roll i införandet av julfirande, något som visar sig i några av de viktigaste ”jultraditionerna” i Japan.
Det som utkristalliserat sig som en av de viktigaste traditionerna är den japanska julkakan, ”Christmas Cake”. Julkakan introducerades 1910 av bagerikedjan Fujiya och var ett bakverk som importerades från USA. Fujiyas första julkaka var en sockerkaka dekorerad med jordgubbar, toppad med choklad med vit glasyr och små tomtegubbar. Här hade man inte gjort en exakt kopia av den amerikanska förlagan utan bara tagit konceptet julkaka och sedan konstruerat en egen variant med de symboler som kom med högtiden. Den här kakan fick sitt stora genombrott på 50-talet då det började bli vanligt med kylskåp i de japanska hemmen, vilket gjorde att man inte behövde köpa kakorna färska. Idag är variationerna på Christmas Cakes enorma och man kan hitta exempel på fina varuhus som kostar upp mot 6 000 kr. Till och med kombinis som Seven Eleven gör reklam för att man ska beställa sin julkaka just där. Fujiya är dock numera mest förknippad med sin maskot Peko-chan (bilden till vänster).
Ett annat företag som plockat upp julen på ett framgångsrikt sätt är Kentucky Fried Chicken (KFC). Japanerna hade sett att amerikanarna åt kalkon under julen, men då kalkon inte fanns att tillgå fick man ta kyckling i stället. KFC i Japan lade märke till det här, och lanserade 1974 en kampanj under namnet ”Kurisumasu ni wa kentakkii!” (Kentucky till jul!). På julafton tog personalen på KFC på sig julmössor och serverade mängder med friterad kyckling i hink. Restaurangerna pyntades upp och statyerna av KFC-grundaren Colonel Sanders kläddes ut i jultomtekläder. Japanerna tog till sig hela konceptet och idag tror nog många unga japaner att KFC är ett genuint inslag på amerikanska julbord. Det hela blev en japansk jultradition ungefär som vi i Sverige tittar på Kalle Anka på tv. Den 24e december kan man se långa köer utanför KFC och det är även vanligt att boka några hinkar kyckling i förväg.