Yulia – en ikon på Tokyos partyscen
16 maj, 2010 av Asuka MatsuhashiMed blått hår och vaken blick har Mademoiselle Yulia under de senaste åren dansat fram som ett hett namn på Tokyos partyscen. De första stegen mot berömmelse tog hon när hon började DJ:a kring 2005. Hennes originella stil, där hon kombinerar DJ-andet med att sjunga och MC:a, tillsammans med ett sinne för nyskapande klubbkoncept, gjorde henne snabbt populär hos den bortskämda tokyopubliken.
2008 släppte Yulia sin första mix-CD, ”Neon Spread”. Här samlades låtar från ett brett spektra av artister, ofta i remixade versioner. Den unika stilen någonstans åt electrohållet blev direkt en stor framgång, framför allt hos den japanska klubbpubliken. Yulia spelar nu regelbundet på hippa klubbarna Le Baron de Paris och Trump Room. Hon har också inlett framgångsrika samarbeten med bland annat Verbal från Teriyaki Boyz och Yasutaka Nakata, som bland annat ligger bakom technopopgrupperna Perfume och Capsule. Men hon har även blivit inbjuden att gästa events med hippa västerländska artister som M.I.A. och Justice.
Förutom att hon är känd för sina spännande DJ-sets, så har Mademoiselle Yulia även blivit en viktig modeikon för det unga Tokyo. Hennes excentriska stil, med extrema färgval och en fullständig blandning av alla möjliga genrer, har dock gjort det omöjligt för unga japanskor att härma henne på samma sätt som de klär sig som t ex Namie Amuro och Ayumi Hamasaki. Under åren har Yulia byggt upp ett samarbete med coola japanska modebutiker som Candy och Ilil, och hon gör ibland klubbar och fester tillsammans med dem. 2009 startade hon även sitt eget accessoarmärke Giza, med inspiration från det antika Egyptens mystik och makt.
Med sitt senaste klubbevent Yoichi på Le Baron de Paris gjorde Mademoiselle Yulia stor succé med konceptet ”nattloppmarknad”. Detta innebar att hon stagade en matsuri (祭り), en traditionell japansk festival, inne på denna superhippa klubb. Ur högtalarna strömmade matsuri-doftande musik baserad på fue (笛), alltså japanska flöjter. Från s k yatai (屋台), japanska marknadsstånd, kunde klubbkidsen köpa kläder och accessoarer från henne själv, Verbal och ett gäng andra kändisar. Var annars än i Japan ges man möjligheten att shoppa och klubba på samma gång?
Det finns nu många som tror att Mademoiselle Yulia snart kommer ta det hela till nästa nivå och bli en riktig storstjärna i samma klass som Madonna eller Lady Gaga. Hon omger sig utan tvekan med kreativa personer av högsta klass, skriver kolumner för toppmedia som Nylon Japan och Hiroshi Fujiwaras webbmagasin honeyee.com, och VJ:ar i japanska teveprogram. Vad som än blir hennes nästa steg, så är det garanterat många som håller ögonen på henne.
Myspace för Mademoiselle Yulia som person och festfixare:
http://www.myspace.com/yulia_tokyo
Myspace för Mademoiselle Yulia som DJ och musiker:
http://www.myspace.com/mademoiselleyulia
Skivbolag:
http://www.kozm-agency.tv/artist/mademoiselle.php
Yulias blogg på Honeyee:
http://blog.honeyee.com/yulia/