Urbana uniformer från Final Home
18 mars, 2009 av Gustaf KjellinFinal Home är ett säreget varumärke som äntrade den japanska modescenen under tidigt 90-tal. Namnet Final Home kommer från grundaren Kosuke Tsumuras tes “Kläder är det slutgiltiga hemmet”. Tesen bygger på idén att om man förlorar sitt hem så är kläderna det enda som skyddar en. Konceptet materialiserades 1992 i en nylonjacka som Tsumura döpte till just Final Home. Den här nylonjackan kom att symbolisera resten av varumärkets sortiment som präglas av teman som överlevnad, skydd, funktionalitet och återvinning. Tsumura började jobba som designer på Issey Miyake under tidigt 80-tal men övergav modejätten strax efter att han visat upp jackan Final Home. Jackan visades upp under jubel för första gången under en modeshow på Club Yellow, en legendarisk technoklubb i Tokyo som tyvärr stängdes ner 2008. 1994 startade Tsumura företaget Final Home och den ursprungliga nylonjackan ställdes direkt ut som konstverk på Sezon Museum of Art.
Jackan Final Home är framtagen med samhällets utslagna i åtanke och utformad för att kunna möta hårda förhållanden i en urban stadsmiljö. Plagget har en mängd olika dragkedjeförsedda fickor och genom att stoppa till exempel tidningspapper i fickorna skyddar den mot kyla. Jackan är en del av Final Homes basutbud och gjordes ursprungligen i tre grundfärger: orange för att uppmärksamma omvärlden om att man existerar, kaki för att smälta in i skogen och svart för att passa in i stan. Kläderna från Final Home hämtar inspiration från det militära och ger intrycket att vara utvecklade på industriell väg snarare än i en modestudio.
Det ligger en futuristisk estetik över Final homes produkter och deras tyger pryds ofta av tydliga funktionella detaljer som t.ex ett luftkonditioneringsfilter eller någon typ av avancerad plast. I och med att varorna är så pass dyra är det ett skämt att en uteliggare skulle gå in och köpa en jacka från Final Home. Men det är även Final Home medvetna om och man har sedan starten varit involverad i olika välgörenhetsrörelser där man bidrar med sina produkter.
Final Homes sortiment och aktiviteter svävar mellan design, konst och arkitektur. I deras butiker kan du förutom kläder även hitta soffor, kuddar, t-shirts, skor och cyklar. Man har gjort en kameraväska för ryska kameramärket Lomo, en klocka med klockmärket G-Shock samt ett mobilt hus tillsammans med möbelföretaget IDÉE. Ett av de roligare samarbetena Final Home gjort är med den japanske musikern DJ Krush. 1998 gjorde man en gemensam modeshow där Dj Krush producerade en låt som han döpte till Final Home (finns på skivan “Kakusei”) och Final Home designade en jacka till Dj Krush döpt till Krush Model.
Det finns ett antal Final Home butiker i Tokyo och på hemsidan finns det okej vägbeskrivningar.